Het belang van SSL Certificaten

Veel webbouwers vertellen je dat het enorm belangrijk is om een SSL-certificaat te gebruiken voor je website. Maar wat is dat, een SSL-certificaat en waarom is dit belangrijk?
Om meer duidelijkheid hierover te geven, hebben wij alles op een rijtje voor jou! 

Wat doen SSL Certificaten?

SSL staat voor Secure Sockets Layer, maar wat doet het? Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat de communicatie tussen browser en webserver versleuteld wordt. Wat voor voordelen heeft een SSL-certificaat dan? Ten eerste zorgt het ervoor dat websites op zuiverheid worden gecontroleerd. Daarnaast wordt het dataverkeer tussen de webserver en de browser ook versleutelt. Hierdoor is het voor de gebruikers een veiligere omgeving om in te browsen. Het verschil tussen een beveiligde en onbeveiligde website kun je ook zien. Zie je een slotje links in de adresbalk staan en HTTPS in plaats van HTTP, dan is het een veilige website!

SSL-certificaten zorgen dus voor een veilige omgeving voor je gebruikers. Dit is belangrijk, want stel een hacker onderschept het dataverkeer dan zijn deze versleuteld en is je data veilig. In je data kunnen bijvoorbeeld persoonsgegevens staan van je klanten en je wilt niet dat deze in de verkeerde handen vallen. Gelukkig is dit ook voor vele websites verplicht. Vraag je als website persoonsgegevens op, dan moet de website beveiligd zijn. Is dit niet het geval, dan kunnen daar fikse boetes op staan. 

Goed voor je vindbaarheid

Verder is het ook voor de vindbaarheid in Google belangrijk. Is je website niet beveiligd, dan geeft Google je website een ‘niet veilig’ markering en kom je lager in de SEO-ranking van Google. Dit doet Google onderhand nu al vanaf juli 2018. Je kan niet SSL op alleen bijvoorbeeld de pagina’s plaatsen waar persoonsgegevens staan, maar je moet over de gehele website SSL gebruiken. Hierdoor kom je gegarandeerd hoger in Google. 

Wanneer welke SSL Certificaten inzetten?

Er zijn verder verschillende varianten SSL-certificaten, in totaal drie. Het verschil zit het in de controle op juistheid van gegevens. Met andere woorden, de validatiemethode bij uitgifte, hoe strenger de validatie bij uitgifte is, hoe meer kenmerken het SSL-certificaat heeft. 


De eerste variant is Domeinvalidatie (DV) en die controleert puur en alleen de domeinnaamhouder. Door het ontbreken van bedrijfsinformatie is dit type certificaat met name geschikt voor situaties waar informatie veilig verzonden moet worden, maar waar de identiteit van de site niet zo belangrijk is.

Organisatievalidatie (OV) verifieert niet alleen de domeineigenaar, maar ook de gegevens van het bedrijf en verifieert deze bij de KvK. Websitebezoekers kunnen deze informatie inzien via het certificaat.

Als laatst heb je Uitgebreide validatie (UV), ook wel extended validation. Dit type certificaat verzamelt alle bedrijfsgegevens na een grondige controle door de Kamer van Koophandel. Bovendien ben jij als eigenaar van webshopl een geverifieerde certificaataanvrager. Alleen dit bredere SSL-certificaat geeft naast het bekende groene slotje in de adresbalk de bedrijfsnaam weer, en dit slotje geeft samen met de bedrijfsnaam vertrouwen bij de consument.

Vind je dit artikel leuk?

Artikel delen op Facebook
Artikel delen op Linkedin
Artikel delen op WhatsApp
Hallo, kan ik je helpen?